باشد والدین در تربیت فرزندان موفقتر خواهند بود

بهتر است بدانیم که همهی انسان ها با تلاش بسیار به موفقیت در هر کاری دست یافته اند و برای تربیت شدن هر انسانی جامعه نیز اثر گذار است ولی مهم تر از جامعه، خانواده فرد میباشد که تاثیر دو چندان در تربیت او دارد و باعث میشود یک فرد موفق و خوشبخت باشد؛ اما مهم است است افراد به این نکته توجه کنند که برای بدست آوردن موفقیت، به ظواهر و مادیات توجه نکنند زیرا موفقیت در این دو مورد یافت نمیشود، بلکه گاهی افرادی که زندگی آرام و بدون آزار و اذیت دیگران را دارند افراد موفق و خوشبخت به شمار می آیند. خبر خوشحال کننده در تحقیقات انجام شده بر روی نوزادان این است که اگرچه با توجه ترین مادران تنها 30 درصد از نیازهای نوزاد خود را به درستی پاسخ می دهند، اما همین میزان کافی است تا نوزاد بتواند به دنیای خارج از خود اعتماد پیدا کند. اگر بخواهیم سخت ترین و شیرین ترین کار را برای والدین نام ببریم باید به ” تربیت فرزند” اشاره کنیم، در این مطلب چندین روش طلایی تربیتی را برای شما عزیزان برای افزایش مهارت تربیت فرزند ارائه داده ایم، تا والدین نسبت به رفتارهای فرزندانشان رضایت بیشتری داشته باشند، اما نیاز است که ابتدا با ویژگی های والدین موفق در تربیت فرزند آشنا شویم، با ما همراه باشید.

مادرانی که تماس بیشتری با نوزاد خود دارند، بیشتر او را در آغوش می گیرند و در هنگام به خواب رفتن سر و پشت کودک را ماساژ می دهند، دلبستگی امن تری را در فرزند خود ایجاد می کنند. بهترین زمان یاد دادن اسم جاهای خصوصی بدن به کودکان هنگام حمام کردن کودک است. اگر والدین در هنگام گریه نوزاد، او را در آغوش بگیرند تا او آرام شود و نگران بغلی شدن فرزند خود نباشند، می توانند به سلامت روان کودک خود کمک شایانی کنند، چرا که نوزاد نیاز به احساس گرمای مراقب و بوی مادر را دارد. زمانی که در مورد مسائل مختلف با کودک خود، با مشکل روبرو میشوید، با او صحبت کنید. زمانی که شما کنترل خود را به دلیل اشتباهات کودک از دست میدهید و واکنشی هیجانی نشان میدهید، کودک به تدریج میآموزد که به جای حل مسائل در برخورد با مشکلات، رویکرد هیجانی نشان دهد و به خشونت روی آورد. زمانی که کودکتان کوچکترین کار مثبتی هم انجام داد او را تشویق کنید تا عزت نفس او را تقویت کنید و با اینکار باعث میشوید او در کارهای خود مستقل عمل کند و احساس توانمندی کند.

روابط خانوادگی، مشکلات مادی، مشکلات مدرسهای، معلمان، روابط با جنس موافق و مخالف، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، مشکلات سازشی و غیره که عواملی از جمله: ترس، نگرانی، کم رویی، خشم، حسادت، احساس حقارت، اضطراب، ناکامی، تعارض و … برای هر کار کوچکی که میکند او را تشویق کنید بصورت کلامی یا برخی اوقات غیر کلامی، مثلا بگویید: من به تو افتخار میکنم چون با مهمانهایمان خیلی مودبانه رفتار کردی یا آفرین به پسرم / دخترم که اینقدر با کودکان دیگر به مهربانی رفتار کردی. کارهای متفاوتی انجام دهید مثلا ؛ تکه ای کاغذ بردارید و یاد داشتی پراز مهر و محبت برای او بنویسید و آن را در بشقاب غذایش بگذارید. هر قانون و محدودیتی که برای کودکتان در نظر گرفته اید بر آن پایبند باشید، زیرا در هر خانواده ای لازم است که افراد از مقررات پیروی کنند. گرچه سن تربیت کودک محدود به زمان خاصی نمی باشد؛ ولی دوره رشدی زیر 7 سال، اهمیت ویژه ای در شکل گیری شخصیت خلاق یا منفعل کودک دارد. این امر منجر میشود که کودک مدام منتظر هست تا والدینش پاسخ هر سوالی را به او بدهد. زیرا اینگونه رفتارها اولاً تمام زحمات تربیتی والدین را نقش بر آب کرده و والدین را در موضع ضعف قرار میدهد و ثانیاً گرایش بیشتر فرزند به دیگران را فراهم میکند تا جایی که ممکن است کودک برای رسیدن به خواسته خود، از والدین خود به این افراد پناه ببرد.

در برخی از تصمیمات نظر کودک خود را بپرسید و با او مشورت کنید. علت این امر که در برخی از روایات، مرحلهبندی سنی، شش سال به شش سال یا هفت سال به هفت سال است، احتمالاً به تفاوتهای فردی کودکان در آموزشپذیری باز میگردد. در صحبت با کودک بسیار دقت داشته باشید که چه جملاتی را به کار میبرید .به او اجازه ی اشتباه کردن را بدهید، زیرا هر انسانی ممکن است اشتباه کند طوری با او برخورد کنید که متوجه شود با وجود کار اشتباهش باز هم به او علاقه مند هستید و دوستش دارید. حُسن معاشرت در خانواده، در دو محدودة مرزهای حقوقی و دستورالعملهای اخلاقی تعیین میشود و «تعبیر حُسن معاشرت که به عنوان یک وظیفه برای شوهر و یک حق برای زن مطرح میشود و عامل تحکیم زندگی خانوادگی است، اگر به خوبی باز شود، نشاندهندة تمام آن اموری است که مرد در برابر زن باید انجام دهد. ازاینرو توجه به این موضوع مهم بایستی در صدر برنامهریزیهای کانون اصلاح و تربیت قرار گیرد و امکانات لازم، جهت ادامه تحصیل مددجویان در دوران حضور در کانون، مهیا شود؛ زیرا اگر قرار بر این است که آثار رشدمدار بر اقدامات کانون هموار شود، درنتیجه خود، نباید ایجاد عامل خطر جدید کرده و با محروم نمودن آنها از تحصیل، در تشدید حالت خطرناک مددجویان اهتمام ورزد.

دیدگاهتان را بنویسید