بررسی خودرو mvm x22 2021-03-22

نقد و بررسی کامل ام وی ام X22 امکانات، نقاط ضعف و قیمت مجله خودرو ماشین نو

اگر قصد خرید X22 را دارید با تیم بررسی تخصصی Z4CAR همراه باشید تا از تمامی مزایا و معایب این خودرو آگاه شوید. در واقع مشکل اصلی X22 که برخی از طرفداران را از خرید این ماشین دلسرد میکند در همین ویژگی‌های فنی خلاصه میشود چراکه این محصول بسیاری از خصلت‌های فنی خود را از "ام‌وی‌ام 315" به عاریت گرفته است. زیر کاپوت یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 105 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن‌متر گشتاور وظیفه تامین نیروی محرکه ماشین را بر عهده دارد و یک جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک (و یا 5 سرعته دستی) این نیرو را به چرخ‌های جلویی میرساند. البته سایر رقبای X22 هم از نظر قدرت و گیربکس شرایط چندان ایده‌آلی ندارند و همگی بخصوص در مدلهای اتوماتیک از شتاب و کشش بسیار معمولی برخوردارند اما با این حال نماینده MVM حتی از همین رقبای متوسط هم ضعیف‌تر ظاهر شده است. مثلاً جک S3 و برلیانس C3 (نسخه 1.65) حدود 20 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری نسبت به ام‌وی‌ام X22 ارائه میکنند که اختلاف معناداری است. حتی ساندرو استپ‌وی نیز با اینکه روی کاغذ قدرت مشابه و فقط 5 نیوتن‌متر گشتاور بالاتر دارد اما در عمل از شتاب و کشش بهتری بهره میبرد.

در حال حاضر (دی ماه 1402) مدل صفر ام وی ام ایکس 22 با قیمت حدود 700 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. این در حالی است که نمونه‌های دیگر کراس اور در بازار ایران با قیمت به‌مراتب بالاتر از ایکس 22 خرید و فروش می‌شوند. با وجود این که کیفیت پایین متریال داخلی و ارگونومی نه چندان مناسب صندلی‌ها مقداری از حس خوب نشستن داخل اتاق X22 را کاهش میدهند اما با در نظر گرفتن رده قیمتی و رقبا میتوان گفت که شرایط کلی نماینده ام‌وی‌ام قابل قبول است. استفاده از خطوط شکسته و جسورانه، رنگ‌بندی اسپرت و آپشن‌های قابل قبولی نظیر سانروف و نمایشگر بزرگ مرکزی که مزیت رقابتی محسوب می شوند.

از سوی دیگر جک S3 به عنوان تنها رقیب مستقیم MVM X22 PRO نیز متاسفانه اخیرا افزایش قیمت را تجربه کرده و حالا (اذر 1400) ۵۲۸ میلیون تومان قیمت دارد. از این رو در بازاری کم رقیب شرکت‌هایی مانند مدیران خودرو و کرمان موتور می‌توانند قیمت‌های دلخواه خود را به بازار دیکته کنند. این شرایط احتمالا تا قبل از عرضه رسمی نسخه هاچ بک شاهین (آریا)‌ به عنوان یک خودرو کراس داخلی یا نسخه داخلی سازی شده پژو ۲۰۰۸ در سال آینده ادامه خواهد داشت.

از خودرویی در رنج قیمت ام وی ام X22 نمی توان انتظار مجموعه کاملی از امکانات رفاهی را داشت. اما به‌هرحال یکی از مشخصه‌های خودروهای چینی که در ذهن مردم ایران به خوبی ماندگار شده امکانات و آپشن‌های بیشتر نسبت به خودروهای داخلی است. X22 به پیشرانه‌ای 1.5 لیتری با 105 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور مجهز است و به ازای هر 100 کیلومتر تنها 5.9 لیتر بنزین می‌سوزاند که عدد قابل تاملی است و در مقایسه با رقبای آن یعنی اچ سی کراس و ساندرو استپ وی بسیار کمتر است. چراغ‌های عقب که به‌صورت عمودی طراحی شده‌اند، یادآور طراحی ام وی ام 315 است اما در این مدل، با اندازه‌ای بزرگ‌تر و طراحی بهتر، ظاهری زیباتر به خود گرفته‌اند. این چراغ‌ها که در گوشه‌های بدنه تعبیه شده‌اند، به‌طور هماهنگ با بال عقب، حس اسپرت‌بودن را تقویت می‌کنند. اسپویلر عقب، که در بالای شیشه عقب قرار گرفته است، نه تنها از لحاظ ظاهری خودرو را جذاب‌تر می‌کند، بلکه به بهبود آیرودینامیک خودرو نیز کمک می‌کند.

مشهورترین خودروهای ساخت شوروی، از لادا و مسکوویچ تا یوآز

هرچند که این سیستم در جاده‌های ناهموار یا مسیرهای دست‌انداز، به‌ویژه در قسمت عقب خودرو، کمی خشک عمل می‌کند و ممکن است برای سرنشینان ناراحت‌کننده باشد. با این حال، در جاده‌های شهری و مسیرهای هموار، سیستم تعلیق ام وی ام X22 عملکرد مناسبی دارد و به‌خوبی از پس ضربات و لرزش‌های جزئی برمی‌آید. ام وی ام X22 پرو در بخش فنی بزرگترین تفاوت را با نسخه اتوماتیک داشته و خودرویی قوی تر با استهلاک کمتر است.

امکانات رفاهی و ایمنی

چراغ‌های جلویی ام وی ام X22 کشیده و باریک است و در کناره‌های سپر چراغ‌های مه‌شکن دیده می‌شود. این درحالیست که هر دو خودرو به ترمزهای قدرتمندی مجهزند که توقف از سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت را در ۴۴ متر ممکن می‌سازند. در حال حاضر اختلاف قیمت این محصول در کارخانه و بازار چیزی نزدیک به ۹۰ میلیون تومان است.

قدرت تولید شده این پیشرانه توسط دو نوع جعبه دنده مختلف (دنده دستی، 9CVT سرعته اتوماتیک) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو دارای یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی می‌باشد که قادر به تولید حداکثر قدرت 105اسب بخار در دور موتور 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 135 نیوتن متر در دور موتور 2750 دور در دقیقه می‌باشد. ام وی ام X22 پرو در درون کابین خود هم تغییرات چشمگیری را به همراه داشته و نسبت به نسل قبلی داشبورد به مراتب بروزتر و جذاب تری دارد. غربیلک فرمان ظاهری شبیه به دیگر محصولات جدید مدیران خودرو پیدا کرده و همچنین طرح کلی فرمان نیز به D کات تغییر پیدا است. داشبورد میانی هم به کل تغییر کرده و اکنون شاهد یک سیستم مالتی مدیا جدید با یک صفحه نمایش بزرگ‌تر هستیم که با زاویه کمی به سمت راننده کشیده شده است. این خودرو به یک موتور ۳ سیلندر ۱۲ سوپاپه با حجم ۹۹۸ سی سی مجهز است که می‌تواند ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را به چرخ‌های جلو منتقل کند.

این خودرو به‌طور خاص برای افرادی طراحی شده که خواهان خودرویی کراس‌اوور، اما با ابعادی کوچک‌تر و مناسب‌تر برای شهرهای پرترافیک هستند. ایکس 22 به‌ویژه برای خانواده‌های کوچک، افراد جوان و کسانی که به دنبال خودرویی با قیمت اقتصادی، هزینه نگهداری پایین و امکانات مناسب هستند، انتخاب خوبی به شمار می‌آید. طراحی جوان‌پسند و اسپرت این خودرو، با تاکید بر جزئیاتی مانند جلوپنجره تهاجمی، چراغ‌های دی‌لایت و خطوط تیز بر روی بدنه، آن را از دیگر خودروهای چینی در این کلاس متمایز می‌کند. جعبه دنده این نسخه نیز از نوع ۵ سرعته دستی است و قدرت پیشرانه را به چرخ های جلو خودرو منتقل می کند. شتاب این نسخه طبق اعلام شرکت حدود ۱۶ ثانیه بوده و مصرف سوخت آن هم نزدیک به ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است. سیستم تعلیق این خودرو مانند نسخه اتوماتیک در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع توییست بیم است.

آذر ماه سال گذشته مدیران خودرو MVM X22 PRO را به شکل رسمی معرفی و قیمت نهایی آن را برای نخستین بار اعلام کرد. بر این اساس قیمت نسخه اتوماتیک و اکسلنت ام وی ام X22 پرو برابر با 580 میلیون تومان اعلام شده است که افزایشی در حدود 70 میلیون تومان را نسبت به نسخل قبلی (قبل از فیس لیفت) این خودرو نشان می‌دهد. ام‌وی‌ام X22 از آپشن‌هایی نظیر ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD و کیسه هوا برای سرنشینان جلو برخوردار است. ضمن اینکه X22 از نظر فرمان پذیری هم خودرو چندان ایده‌آلی نیست و پایداری خوبی ندارد.

همراه مکانیک در شبکه‌های اجتماعی

در حالی که تامین لوازم یدکی ام وی ام یکی از نقاط قوت این سری خودروها محسوب می‌شود اما به دلیل داخلی سازی نشدن برخی از این قطعات قیمت آن ممکن است بالا باشد. البته دارندگان این خودرو با خرید لوازم یدکی آن از نمایندگی‌های مجاز و فروشگاه‌های اینترنتی معتبر نظیر ماشین نو نوسان قیمت کمتری را احساس خواهند کرد. دامنه تغییرات در داخل کابین چری 3X پلاس (ام وی ام X22 فیس لیفت) محدودتر احساس می‌شود.

همچنین بالای شیشه عقب یک اسپویلر باریک وجود دارد و چراغ سوم ترمز درست در زیر آن دیده می‌شود. در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی ام وی ام X22 و مزایا و معایب آن می پردازیم. از جمله رقبای مستقیم ام وی ام X22 پرو دنده‌ای خودروهایی نظیر پژو ۲۰۷ پانوراما دنده‌ای، نسل قبلی ام وی ام X22 در نسخه دنده‌ای و همچنین خودروهای کارکرده ای مانند ساندرو استپ وی هستند. همانطور که اشاره کردیم تا کنون ام وی ام X22 پرو دنده‌ای ارزان ترین خودروی مدیران خودرو بوده و با توجه به سابقه خوبش می توان آن را یک رقیب بزرگ برای خودروهای داخلی دانست. طراحی اسپرت و جذاب در قسمت داخلی تیگو 3X هم ادامه پیدا کرده است و چری با استفاده از رنگ نارنجی در این بخش سعی در افزایش جذابیت داخلی MVM X22 داشته است؛ اما در اینجا یک مشکل وجود دارد. رنگ نارنجی صندلی‌ها و رو دری‌ها با رنگ نارنجی اطراف اهرم تعویض دنده، اطراف دریچه‌های تهویه و کنسول وسط متفاوت است؛ بنابراین به نظر می‌رسد داخل MVM X22 ا بی‌دقتی و بی‌حوصلگی طراحی شده باشد.

زیبایی بخش روبروی ام وی ام X22 به همین‌جا ختم نمی‌شود و با قطعه‌ای نقره‌ای رنگ در پایین سپر و فضاسازی بسیار خوب گوشه‌های سپر همراه‌با چراغ‌های مه‌شکن، نمره بسیار خوبی می‌گیرد. فراموش نکنیم، حجم‌دهی بسیار خوبی در بخش جلوی این خودرو وجود دارد که با خطوط روی کاپوت و جای‌گذاری چراغ، تقویت می‌شود. با این حساب، چهار مدل کراس‌اور در سبد محصولات چری وجود دارند که شامل تیگو 2، تیگو 3 (ام وی ام x33 با برند MVM )، تیگو 5 و تیگو 7 هستند. پیش‌تر، به بررسی کامل خودروهای تیگو 5 و چری تیگو 7 در زومیت پرداخته‌ایم و حال به سراغ کوچک‌ترین عضو این گروه، ام وی ام ایکس۲۲ می‌رویم که به‌نظر می‌رسد باتوجه به قیمت کمتر، جذابیت بیشتری برای بازار ایران داشته باشد.

تمدید گواهینامه رانندگی 1403 ؛ شرایط، مدارک، مراحل و هزینه ها

امداد مدیران خودرو با سرعت در ارائه خدمات، استفاده از تجهیزات ایمن برای یدک کشی‌های طولانی، و قیمت مناسب، از شرکت‌های دیگر متمایز است. ما با کادری مجرب و حرفه‌ای و به صورت شبانه‌روزی و 24 ساعته آماده ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی هستیم. این خودرو دارای صفحه نمایش لمسی ۹ اینچی، سانروف و سیستم‌های ایمنی مانند ABS و ESP است که تجربه رانندگی بهتری را ارائه می‌دهد. برخلاف بسیاری دیگر از فیس‌لیفت‌های ارائه شده در بازار ایران، x22 pro علاوه بر تحولات ظاهری دستی هم به داخل محفظه موتور خود کشیده و یک موتور گیربکس جدید را در این قسمت سکونت داده است. نمایشگر لمسی ۸ اینچ، آپشن کارآمدی در فهرست مشخصات ام وی ام ام وی ام X22 خودکار اسپرت اکسلنت محسوب می‌شود که همراه‌با دوربین عقب، مفید خواهد بود. گوشی‌های هوشمند از طریق بلوتوث و رابط کاربری میررلینک (Mobile Mirror Link) با نمایشگر ارتباط برقرار می‌کنند و به کمک سیستم صوتی استریو با چهار بلندگو، می‌توان از سرگرمی‌های چندرسانه‌ای استفاده کرد.

از لحاظ کیفیت و قابلیت های این خودرو، MVM X22 با گذراندن حدود ۱۰۰ آزمون استاندارد تولید خودرو، نمره قبولی خوبی به دست آورده است. برای اطمینان از نتایج تمامی این ۱۰۰ آزمون، مهندسان همین طور بیش از ۲۰۰ دستگاه اتومبیل را در مرحله تحقیق و توسعه در مسافتی حدود ۱,۱۰۰,۰۰۰کیلومتر با موفقیت پیمایش کرده اند. MVM X22 Pro به موتور ۱٫۰ لیتری سه سیلندر توربو با قدرت ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متر مجهز است. این موتور با گیربکس CVT جفت شده است که عملکرد بهینه و مصرف سوخت کم را تضمین می‌کند. البته ذات گیربکس‌های سی وی تی با شتابگیری مهیج چندان تناسبی ندارد و شما هم نباید انتظار عملکردی در حد انواع دوکلاچه و یا اتوماتیک مجهز به تورک کانورتور از این جعبه دنده داشته باشید. شتاب صفر تا صد ام وی ام ایکس ۲۲ پرو چیزی حدود ۱۴ ثانیه ذکر شده که قاعدتا پاسخگوی انتظارات خانوادگی خواهد بود.

طوری که به شکل میانگین، این خودرو معمولا بین ۹۵۰ میلیون تا بیش از ۱ میلیارد تومان به فروش می رسد. اما با توجه به عدم ارائه طرح فروش قسطی این محصول در سال ۱۴۰۳، اطلاعات هم درباره آن در دسترس نیست. در این رابطه باید بگوییم که هم زمان با ارائه هر طرح فروش، قیمت جدید این محصول هم منتشر می شود. طبق جدیدترین اطلاع رسانی در زمستان ۱۴۰۳، قیمت خودرو x22 پرو برابر ۸۵۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است. به طور کلی، خودروهای کراس اورها دارای سیستم فنربندی نسبتا خشکی هستند که معمولا در مهار اتاق خودرو و کم کردن حرکات عرضی بدنه هنگام عبور از پیچ‌ها و حفظ تعادل کم می آورند. اما خودروسازان در تلاش هستند با استفاده از روش‌هایی سواری را لذت‌بخش‌تر کرده و خشکی خودروهای کراس اوور را کاهش دهند.

ابتدا از چراغ های روبرو ماشین بازگو خواهیم کرد، ابعاد بزرگ و طراحی این چراغ ها به گونه ای است که توانسته اندازه خودرو را بزرگ تر نشان دهد، اما چراغ های عقب ماشین برعکس جلو کوچک بوده و هماهنگی مناسبی ایجاد نکرده است. محصولات چری شامل 4 محصول به نام های تیکو3، تیگو 2، تیگو5 و 7 می باشد، در حال حاضر تیگو3 که همان خودروی ام وی ام ما نام دارد طرفداران بیشتری داشته که با توجه به تحقیقات انجام شده علت محبوبیت آن قیمتی مناسب در برابر کارایی بالا آن است. بزرگترشدن چراغ‌ها، طراحی مجدد قسمت انتهایی خودرو که منجر به قوس بیشتر سقف شده است، زه‌های پلاستیکی مشکی رنگ در اطراف گلگیرها و نهایتا رینگ‌ها و سپرهای جدید همگی دست به دست هم داده‌اند تا از X22 ، شاسی‌بلند شبه‌اسپرتی بسازند. از تجهیزات ام وی ام X22 می توان به یک سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش هشت اینچ، دوربین عقب ، سانروف، صندلی های چرمی دو رنگ، دکمه Eco ، کامپیوتر سفری و… اشاره کرد که البته برای خودرویی در این رنج بسیار مناسب است. با نگاهی دقیق تر به خیابان ها ، می بینیم که خودرو های شاسی بند به مرور تعدادشان در خیابان ها کمتر شده و جای خودشان را به خودروهای کراس اور و هاچ بک مرتفع می دهند .

با نزدیک شدن به یک پیچ تند سرعت را اندکی کم کرده و فرمان را با شدت زیادی چرخاندم. لاستیک‌ها به‌ خوبی چسبندگی خود را حفظ کردند و سامانه تعلیق تا حد زیادی مانع ناپایداری عمودی اتاق شد. پدال ترمز کمی گنگ عمل کرده و حس دقیقی از شدت ترمزگیری به پای راننده منتقل نمی‌کند. بااین‌همه ترمزها بسیار قوی هستند و حتی در سرعت‌های بالا و شرایط پرفشار به خوبی از پس مهار ام وی ام X22 برمی‌آیند.

عملکرد و موتور

نسخه اکسلنت PRO ماشین ام وی ام X22 در اردیبهشت ماه امسال از بهایی برابر با ۶۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد برخوردار بوده است. این در حالی است که این خودرو در حال حاضر و در زمان نگارش این نوشته (آذر ۱۴۰۱) بهایی برابر با ۷۱۳ میلیون تومان دارد. اختلاف قیمت این خودرو در بازار آزاد و کارخانه در حال حاضر رقمی بیش از ۱۱۰ میلیون تومان است که یک سود نسبتا خوب برای دلالان بازار خودرو محسوب می‌شود.

بررسی رقبای ایکس 22

با این وجود میزان مصرف سوخت ترکیبی خودرو ام وی ام x22 در تمامی مدل ها بین 5.9 تا 6.1 لیتر می باشد که یک عدد مقرون به صرفه ای می باشد. فاصله محوری این مدل نیز ۲۵۵۵ میلی متر می باشد که فضای کافی برای سرنشینان فراهم کرده است. با نگاهی مجدد به ایمنی این خودرو متوجه خواهیم شد که این مدل دارای ۵ ستاره ایمنی C-NCAP می باشد که اطمینان لازم را برای راننده و سرنشینان به ارمغان خواهد آورد. ساختار بدنه بسیار تقویت شده و روش تولید دقیق نیز تضمین ایمنی مسافران این خودرو می باشد.

میزان مصرف سوخت ترکیبی مدل اتوماتیک ایکس 22 پرو برابر با 6.1 لیتر برصد کیلومتر است. X22 پرو دنده دستی دارای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بهینه سازی شده با حداکثر قدرت ۱۱۶ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۴۳ نیوتن متر است. گیربکس این مدل هم از نوع ۵ سرعته دستی است که نیروی تولیدی توسط پیشرانه را به چرخ های جلوی این خودرو می فرستد. از جمله امکانات رفاهی اضافه شده به نسخه فیس لیفت ایکس ۲۲ باید به سامانه جلوگیری از عقبگرد خودرو در سربالایی‌ها کنترل سرعت در سرازیری ترمز پارک برقی و فرمان برقی اشاره کرد که این مورد آخر در استفاده شهری معمولا مورد توجه رانندگان قرار می‌گیرد. چری تیگو 3X (ام وی ام X22 پرو) یک کراس‌اوور کوچک شهری است که از سال 2016 روی خط تولید قرار دارد.

تجربه رانندگی، مشخصات فنی، آپشن ها و ویدیو تست و بررسی ام وی ام X22 پرو را می‌توانید در ادامه این مطلب مشاهده فرمایید. قطعاتی نقره ای در گوشه سپر جلو قرار گرفته و به همراه چراغ های مه شکن به زیبایی نمای جلوی ماشین دامن زده است. سپر جلوی ماشین طراحی تحسین آمیزی دارد و دارای یک فضای خالی برای قرار دادن پلاک می باشد که همین عاملی برای زیبا تر شدن می باشد.

درنتیجه از نظر شتابگیری و همچنین کشش در سربالایی‌ها خیلی چابک و پرقدرت عمل نمی‌کند. البته که در رانندگی‌های عادی و روزمره، به‌خصوص در حوزه مصارف خانوادگی انتقاد زیادی به توان موتور x22 وارد نیست اما با این وجود هیجان و جسارت چندانی هم در عملکرد فنی این خودرو احساس نمی‌شود. به خصوص هنگام سبقت‌گیری در مسیرهای شیب‌دار و سربالایی‌ها، ضعف‌های فنی ایکس ۲۲ بیشتر از سایر مواقع خود را نشان خواهند داد. ام وی ام X22 که ارزان ترین کراس اوورهای مدیران خودرو محسوب می‌شود در سال 95 وارد بازار ایران شد. این خودرو که ظاهری اسپرت تر نسبت به ام وی ام X33 دارد با تمام مزایا و معایب خود امروز یکی از پر فروش ترین محصولات مدیران خودرو محسوب می‌شود.

سیستم ترمز و ایمنی

یکی از نکات جالب دیگر در نشانگرهای پشت آمپر دیده میشود، جایی که عقربه سرعت‌سنج و دور شمار خلاف جهت هم حرکت می‌کنند؛ این طرح جدیداً در برخی از خودروهای مطرح نیز دیده شده، اما با این حال ممکن است باب سلیقه برخی افراد نباشد. از نظر دید به اطراف هم اوضاع قابل قبول است و با توجه به ارتفاع بالای ماشین و شیشه‌های نسبتاً بزرگ، راننده حس تسلط نسبتاً خوبی بر محیط اطراف دارد. ام‌وی‌ام X22 یک کراس‌اور شهری است که به‌واسطه پلتفرم یکسانی که با ام‌وی‌ام ۳۱۵ دارد، برخی آن را در رده هاچبک‌های کراس قرار می‌دهند. با در نظر گرفتن فضای محدود کابین و حجم ۴۲۰ لیتری صندوق‌عقب، باید گفت این خودرو می‌تواند برای استفاده روزمره خانواده‌ای کم‌جمعیت که به دنبال خرید یک شاسی‌بلند کوچک هستند، گزینه مناسبی باشد. همچنین صدای پیشرانه در دورهای بالا زیادی به داخل کابین نفوذ میکند اما در دورهای پایین این قضیه قابل چشم پوشی است. به‌نظر می‌رسد نسخه‌ی دنده دستی با آپشن‌های پایه و قیمت پایین‌تر، جذابیت بیشتری برای بازار ایران داشته باشد؛ چرا که می‌توان با اقساطی تا ۶۰ ماه همراه پیش‌پرداخت ۵۰ میلیون تومان نیز صاحب X22 شد.

تعادل عمودی خودرو حین عبور از پیچ‌ها و رَمپ‌ها متوسط است و تنش قابل‌ملاحظه‌ای به اتاق و سرنشینان وارد نمی‌گردد. سامانه تعلیق با وجود حس و حال خشک و اسپرت، استحکام و سختی فوق‌العاده خوبی دارد و انگار که لاستیک‌ها با یک نیروی عمودی بسیار زیاد به سطح زمین متصل هستند. توضیحِ بیشتر آنکه از رانندگی عادی گرفته تا مواقع پرفشار احساس می‌کنید که چرخ‌ها و مجموعه تعلیق خیلی قرص و محکم به سطح مسیر چسبیده و حتی تکان‌ها و ناپایداری‌های احتمالی هم چیزی از این حس چسبندگی و اطمینان کم نمی‌کنند. این مجموعه همچنین هنگام ترمزگیری شدید، اتاق را به خوبی کنترل کرده و از شدت به‌اصطلاح کلّه کردن دماغه می‌کاهد. پیشرانه ام وی ام X22 با توجه به رعایت استانداردهای آلایندگی یورو 5، یکی از نقاط قوت این خودرو در زمینه محیط‌زیستی است.

این گیربکس اتوماتیک، به‌طور پیوسته دنده‌ها را با توجه به شرایط رانندگی تغییر می‌دهد و به بهبود راندمان سوخت و کاهش لرزش خودرو کمک می‌کند. هرچند در آینده احتمالا رهام (نسخه هاچ بک و کراس از شاهین سایپا) نیز در همین کلاس عرضه خواهد شد. طبق ادعای شرکت چری، X22 تاکنون موفق به پشت سر گذاشتن ۲۰۰ تست مختلف شده که نتیجه آن دریافت ۱۰۰ گواهینامه مختلف در بخش ایمنی و کیفیت بوده است!

ام‌وی‌ام X22 برخلاف بسیاری از هاچ‌بک‌کراس‌ها و کراس‌اوورهای کامپکت شهری، ارتفاع زیادی از سطح زمین دارد و در نتیجه برای عبور از دست‌اندازهای بزرگ یا مسیرهای خاکی روستایی کارآمد است. اما با این حال پیشرانه بسیار ضعیف، ساختار تک دیفرانسیل و سایر ویژگی‌ها فنی این محصول باعث شده‌اند که ماجراجویی‌های X22 همینجا به پایان برسد. البته ما در این رنج قیمتی هیچ خودرو آفرودر صفر کیلومتری نداریم و اگر به یک خودرو چند منظوره نیاز داشته باشید مجبورید به سراغ گزینه‌های دست دوم هم قیمت نظیر سوزوکی ویتارا با عمر حدود 10 سال بروید.

زیر این مجموعه سپر سرتاسری و تنومند همرنگ بدنه قرار گرفته که در بخش مرکزی یک قسمت پلاستیکی برای نصب پلاک دارد. پلاستیک موجود در این ناحیه تا دو گوشه پایینی و از آنجا در سرتاسر لبه پایینی بدنه ادامه می‌یابد و نمایی کراس گونه و کمی اسپرت به خودرو می‌بخشد. زیر محل پلاک یک ورودی هوای بزرگ افقی تعبیه شده که وظیفه خنک‌کاری رادیاتور و مجموعه پیشرانه را بر عهده دارد.

پنجره‌های جانبی اندازه مناسبی دارند و در کنار شیشه عقب نقش زیادی در نور رسانی کافی به اتاق ایفا می‌کنند. ایرادی که می‌توان به ردیف عقب گرفت این است که گیره کمربند ایمنی در محل نامناسبی نصب شده و سرنشینان را با مشکل مواجه می‌سازد. از دیگر نکات قابل‌ذکر نیز می‌توان به تریم آلومینیومی براق در نقاط مختلف اشاره کرد که فضای اتاق را از یکنواختی درآورده است. اولین نکته‌ای که باید در رابطه با مزایای ام وی ام X22 مطرح کنیم، قیمت مناسب آن در مقایسه با سایر کراس اورهای موجود در بازار است.

پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی ام وی ام X22، به‌عنوان یک موتور اقتصادی طراحی شده است که مصرف سوخت مناسبی دارد و در رانندگی‌های شهری عملکرد رضایت‌بخشی ارائه می‌دهد. گیربکس دستی و اتوماتیک CVT آن، گزینه‌هایی مناسب برای رانندگان با نیازهای مختلف فراهم می‌کند. هرچند که این خودرو در بخش شتاب‌گیری و عملکرد در مسیرهای پرشیب و سربالایی، ممکن است کمی کند عمل کند، اما برای رانندگی روزمره در شهرها و مسیرهای هموار کاملاً مناسب است. در نهایت، مصرف سوخت پایین، استاندارد آلایندگی یورو 5 و سیستم‌های ایمنی مختلف، از دیگر ویژگی‌های مثبت این خودرو به‌شمار می‌رود.

این نمونه در شتاب‌گیری و عبور از شیب‌ها، عملکرد بهتری در مقایسه با نمونه‌ی مجهز به جعبه‌دنده‌ی خودکار دارد؛ ضمن اینکه معکوس‌های ناگهانی نخواهد داشت و کنترل بهتری به راننده می‌دهد. این موضوع در کنار مصرف سوخت کمتر، اختلاف قیمت با مدل دنده خودکار را توجیه می‌کند. تفاوت آپشن‌ها و  X22 در دو نمونه‌ی ساده و اسپرت ناچیز است و تنها مود رانندگی اقتصادی در نسخه‌ی اسپرت خودکار وجود دارد که می‌تواند با تعویض دنده در دور موتورهای پایین‌تر، مصرف سوخت را کاهش دهد.

طراحی عقب این خودرو اگرچه به زیبایی نمای روبروی آن نیست اما بهرحال با توجه به قیمت خودرو و وضعیت رقبای آن قابل چشم‌پوشی است. این خودرو در حالت ترکیبی (رانندگی شهری و جاده‌ای) حدود 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین مصرف می‌کند. این مصرف سوخت پایین به‌ویژه برای خریدارانی که به‌دنبال خودرویی اقتصادی و کم‌هزینه هستند، بسیار مهم است. همچنین، استاندارد آلایندگی این خودرو یورو 5 است که نشان‌دهنده رعایت معیارهای محیط‌زیستی در طراحی موتور و سیستم‌های کنترل آلایندگی آن است.

ام وی ام ایکس 22 پرو با چه تغییراتی می‌آید؟ [به روز رسانی ] - شهریور  1400

جالب است بدانید که نسخه IE اردیبهشت ماه امسال بهایی برابر با ۶۷۵ میلیون تومان داشته است و در طی ۷ ماه یک رشد قیمت حدودا ۶۰ میلیونی را تجربه کرده است. قطعات خودروهای چینی در مقابل خودروهایی که در کشور تولید می شوند، کمی سخت تر و با قیمت بیشتری عرضه شده اند چرا که قطعات این خودروها در داخل تولید نمی شوند و وارداتی هستند. با این وجود یکی از نقاط ضعف خودروهای خارجی که در کشور هستند، دسترسی کمتر و البته امکان پذیر به قطعات خودرو می باشد که باید در طی کیلومترهای مختلف اقدام به تعویض آنها کنید. با این وجود در ادامه این گزارش به بررسی هزینه استهلاک خودرو ام وی ام x22 خواهیم پرداخت. شرکت امداد مدیران خودرو، با سابقه طولانی در زمینه خدمات فنی و حمل وسایل نقلیه و خودروهای سواری، همواره تلاش نموده تا بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت به مشتریان خود ارائه دهد. هدف ما محافظت از خودرو در برابر آسیب دیدگی و ارائه خدمات مطلوب در هنگام یدک کش کردن اتومبیل شما با هزینه مناسب است.

چابکی کلی خودرو بسته به شرایط مختلف متغیر است و بعضاً ضعیف و ناامیدکننده به نظر می‌رسد. چرم استفاده شده در بالا و پایین فرمان و پوشش داخل در، استراحتگاه بازو که از یک پلاستیک نرم ساخته شده است و با پوشش بدنه همخوانی دارد جذابیت بیشتری را برای خودرو رقم زده است. چرا که سلایق مختلف است و بعضی از افراد ریز بین و متریال برایشان اولویت دارد و بعضی از افراد تنها زیبایی و جذابیت فارغ از نوع چیدمان و متریال برایشان اهمیت دارد. یکی از ویژگی‌های مثبت این خودرو، نمایشگر مرکزی آن است که امکان اتصال تلفن همراه و نمایش محتواهای مختلف از قبیل نقشه و موسیقی را فراهم می‌آورد.

طراحی دو رنگ این خوردو در کنار صفحه نمایش 8 اینچی و پنل پشت فرمان دیجیتال از ویژگی‌هایی هستند که با نشستن در این خودرو به سرعت توجه شما را به خود جلب می‌کنند. یکی از جنبه‌های پیشرانه ام وی ام X22 که ممکن است برخی کاربران به آن اشاره کنند، صدای پیشرانه در دورهای بالا است. وقتی دور موتور به بیش از 3000 دور در دقیقه می‌رسد، صدای موتور به‌وضوح وارد کابین می‌شود. هرچند این موضوع در خودروهای این کلاس رایج است، اما برخی از خریداران ممکن است از این موضوع ناراضی باشند. عایق‌بندی خودرو در حد متوسط است و در سرعت‌های بالا صدای باد و جاده نیز ممکن است به داخل کابین نفوذ کند. چراغ‌های زیبا در کنار جلو پنجره و سپر اسپرت نمای زیبایی را برای ام وی ام ایکس 22 به‌ارمغان آورده‌اند.

{

شتاب هیوندا وراکروز / ix55

|}

این قدرت شاید در نظر برخی از افراد مناسب نباشد اما با توجه به قیمت مناسب این کارایی قابل قبول می باشد. دوربین دنده عقب، نمایشگر دیجیتالی برای دادن اطلاع از وضعیت خودرو از دیگر اپشن های این وسیله محسوب می شود. داشتن نمایشگر در داخل خودرو یکی از مزایای مهم هر وسیله نقلیه ای محسوب می گردد، نمایشگر 8 اینچی خودرو ام وی ام در برابر قیمت مناسب آن توانسته محبوبیت بسیاری را ایجاد نماید. برای همه ی افراد فضای داخل خودرو یکی از معیار های اساسی محسوب می گردد، زیبایی و مدرن بودن کابین می تواند چشم همه خریداران را به خود جلب نماید.

{

قیمت نهائی و مقایسه با رقبا

|}

نسخه های اولیه ام وی ام X22 در اوایل ۹۰ شمسی وارد بازار ایران شد و توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند. شباهت ام وی ام X22 به ام‌وی‌ام 315 هم کشیده شده است به‌گونه‌ای فرم چراغ‌های عقب شباهت زیادی با ام‌وی‌ام 315 دارد؛ اما در بخش عقبی تیگو 3X با سپر و درِ صندوق متفاوت شاهد طراحی متمایزتری نسبت به نمای جانبی با ام‌وی‌ام 315 هستیم. یک نوار کرومی نیز در سراسر قسمت عقبی خودرو کشیده شده و امتداد آن در داخل چراغ‌های عقب ادامه یافته است اما سر اگزوز کوچک آن بسیار زشت است. در کل چری سعی کرده در تیگو 3X طراحی اسپرت و جوان پسندی را ارائه کرده و آن‌را با قامت یک کراس‌آور ترکیب کند که به نظر می‌رسد تا حدودی در این کار موفق بوده است. به هر روی مدیران خودرو قیمتی در حدود 600 تا 640 میلیون تومان را برای این کراس اوور کامپکت شهری در نظر گرفته‌است (بسته به نوع خرید و شرایط فروش اعلامی) که البته رقمی نسبتا بالا در شرایط فعلی بازار محسوب می‌شود.

اما در کمال تعجب شاهد این هستیم که هیچ اطلاعاتی مبنی نتایج تست‌های ایمنی انجام‌شده بر روی این خودرو حتی در سایت‌های مرجعی همچون سایت شرکت سازنده (چری) یا بنیاد ایمنی خودروهایی چینی (C-NCAP) به چشم نمی‌خورد که کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد! یکی دیگر از ضعف‌های ایمنی X22، نبود سامانه کنترل پایداری (ESP) است که برای خودرویی در این رنج قیمت کمی عجیب به نظر می‌رسد و این کمبود در زمان رانندگی در جاده‌های لغزنده به‌خوبی نمود پیدا خواهد کرد. آستانه‌ی قیمت این خودرو برای مدل مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی و آپشن‌های استاندارد (ام وی ام X۲۲ اکسلنت اسپرت EX دنده ای) ، ۱۹۸ میلیون تومان است. نمونه‌ی دنده‌ خودکار با نام ام وی ام X۲۲ اسپرت اکسلنت EX خودکار، قیمت پایه‌ی ۲۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد که البته نسخه‌ی فول‌ آپشن محسوب می‌شود. به‌نظر می‌رسد سازندگان X22 با هدف کنترل مصرف سوخت و آرامش پیشرانه، آن را برای قدرتی در حد ۱۰۰ اسب‌بخار طراحی کرده‌اند.

البته در نمای پشت خودرو می‌توان انتقاداتی را به طراحی این ماشین وارد کرد؛ چراکه تناسب چندانی با نمای جلوی خودرو ندارد. اصولا کراس اوورها به‌منظور کاهش حرکات عرضی بدنه و مهار اتاق خودرو حین عبور از پیچ‌ها، از سیستم فنربندی نسبتا خشک‌تری نسبت به خودروهای سدان برخوردار هستند تا تعادل خودرو در این مواقع به‌خوبی حفظ شود. با این حال سازندگان تلاش دارند تا با استفاده از تکنیک‌های جدید، میزان خشکی سواری این خودروها را به حداقل برسانند و آسایش بیشتری برای سرنشینان به وجود بیاورند. جک S3 هم به عنوان رقیب دیگر X22 از نظر طراحی ظاهری در پس نماینده ام‌وی‌ام قرار میگرد اما از نظر ویژگی‌های فنی و قابلیت‌های حرکتی مقداری برتر ظاهر میشود. پیشرانه 105 اسب بخاری X22 برای خودرویی با وزن 1250 کیلوگرم فوق العاده ضعیف محسوب می‌شود به طوری که برخی رانندگان این خودرو از شتاب ضعیف آن در سر بالایی‌ها گلایه دارند. شتاب صفر تا صد کیلومتر ثبت شده برای ام وی ام X22 حدود 15 ثانیه است که به هیچ وجه عدد خوبی به حساب نمی آید.

در نتیجه، سواری‌های طولانی مدت در مسیرهای ناهموار با X22 خیلی لذت‌بخش و مفرح نخواهد بود. باتری ام وی ام ایکس 22 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است. با وجود این قدرت و گشتاور شتاب 0 تا 100 کیلومتر در 15 ثانیه رخ می‌دهد و حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت را به ارمغان خواهد آورد. MVM X22 دارای طول ۴۲۰۰ میلی‌متر، عرض ۱۷۶۰ میلی‌متر، ارتفاع 1570 میلی‌متر، فاصله بین محورها 2555 میلی‌متر است. ام وی ام X22 در هر دو نسخه اکسلنت PRO و پرو (IE) در طی ۶ ماه گذشته چه در درب کارخانه و چه در بازار آزاد با جهش قابل‌توجه قیمت مواجه شده اند.

ترکیب رنگ مشکی موجود در داشبورد و صندلی‌ها، با نوار نارنجی‌رنگ اطراف برخی ادوات داخلی (دور خروجی‌های هوا، دور دسته‌دنده و حاشیه بالایی سیستم تهویه هوا) باعث خلق نمایی زیبا و جوان‌پسند شده است که شباهت زیادی به نمای داخلی ام‌ وی‌ ام X33 S دارد. در مدل اتوماتیک EX که در اختیار ما قرار داده‌شده بود صندلی‌ها، فرمان و پنل درب‌ها از جنس چرم بوده که حس خوبی را به راننده و سرنشینان این خودرو القا می‌کرد. داشبورد X22 طراحی جذاب و ارگونومیکی داشته که در ساخت آن از پلاستیک فشرده استفاده‌شده است، البته برخی از قسمت‌ها نیز با روکشی نرم شبیه به فیبرکربن پوشیده شده‌اند که زیبایی این بخش را دوچندان کرده است. فضای سرنشینان در بخش جلویی این خودرو بسیار مناسب بوده، به‌طوری‌که راننده و سرنشین جلو از هر حیث احساس راحتی خواهند کرد، اما متأسفانه در ردیف عقب X22 فضای بسیار کمی در نظر گرفته‌شده است که تقریبا فقط برای کودکان مناسب خواهد بود! همان‌طور که در بالا هم ذکر شد صندلی‌های این خودرو از جنس چرم بوده و از راحتی و ارگونومی خوبی برخوردارند؛ حتی بخش میانی این صندلی‌ها از رویه خاصی ساخته‌شده‌اند تا میزان تعریق سرنشینان را به حداقل برساند. یکی از نکات جالبی که در کابین X22 وجود دارد و کمی سخت است که به آن عادت کنید، حالت خاص عقربه‌های سرعت‌سنج و دورشمار موتور است که به‌صورت مرسوم و دوار نبوده و عقربه‌ها به‌صورت خلاف جهت هم حرکت می‌کنند.

لوگو شرکت ام وی ام در جلوی ماشین خود نمایی می کند که باعث جذابیت دو چندان و لاکچری نشان دادن آن شده است. و اما صندوق عقب یکی از نقاطی می باشد که در هر خودروی ضروری است، صندوق خودرو ام وی ام 420 لیتر فضای خالی داشته و می تواند برای یک خانواع پر جمعیت مزیت حساب شود. طراحان برای زیبا تر جلوه دادن داخل خودرو از نوار دوزی های نارنجی استفاده کرده اند که هماهنگی جالبی ایجاد کرده است، این نوار های نارنجی در قسمت های دیگر مانند تودری، دنده و غیره استفاده شده است. نکته قابل توجه در این خودرو داشتن فضای نرم در درب خودرو برای راحتی بازو افراد می باشد، این عامل باعث شده تا شما در حین رانندگی خسته نشده و احساس کسالت نداشته باشید. در این بررسی، به جوانب مختلف این خودرو از جمله طراحی، عملکرد، مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

این موضوع، علاوه بر حاشیه‌ی صندلی‌ها و تودری‌ها، در پیرامون مجاری هوای تهویه‌ی مطبوع و دسته‌دنده هم دیده می‌شود. برای شروع بررسی یک دستگاه ام وی ام X22 نارنجی‌رنگ تیپ اسپرت با جعبه‌دنده خودکار (AT) انتخاب کردیم و به داخل شهر رفتیم. اما پیش از پرداختن به بحث رانندگی، نخست باید ببینیم چینی تازه‌وارد در بحث طراحی بصری، پیشرانه و امکانات و تجهیزات چه وضعیتی دارد.

حجم صندوق عقب ایکس ۲۲ پرو نیز معادل ۴۲۰ لیتر است که تقریبا در حد متوسط به بالا قرار دارد. داشته‌های ایمنی خودرو شامل سامانه‌های ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، دو عدد کیسه هوا (سرنشینان جلو)، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای برای تمامی سرنشینان، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت و کروز کنترل می‌باشد. ردیف عقب فضای نه‌چندان خوبی ارائه می‌کند؛ به‌طوری‌که افراد با قد کمتر از ۱۸۰ سانتی‌متر تقریباً احساس کمبود جا (سر و پا) نخواهند داشت. اما فضای پا برای افراد قدبلندتر تنگ بوده و مجبورند برای دستیابی به‌راحتی نسبی پاهای خود را باز کرده و در دو طرف صندلی جلو قرار دهند. بلندگوهای سیستم صوتی در طرفین طاقچه عقب قرار داشته و صدا را درست پشت سر سرنشین تحویل می‌دهند.

با این وجود اگر با توان خروجی تقریبا ضعیف و سواری خشک mvm x22 مشکلی ندارید، می‌توانید آن را به‌عنوان یک گزینه معقول و اقتصادی در بازار کم‌تنوع ایران تهیه کرده و از سواری با آن لذت ببرید. برای اطلاع از قیمت ام وی ام X22 اتوماتیک ساده و دریافت کارشناسی خودرو کلیک کنید. در نمای جانبی این خودرو تنها ظاهر آینه‌ های جانبی و طراحی رینگ‌ های خودرو تغییر کرده و دیگر اجزا همچنان مانند نسخه قبلی است. گرافیک چراغ‌ ها کمی تغییر پیدا کرده و یک نوار مشکی رنگ دو چراغ را به یکدیگر متصل کرده و همچنین طرح دیفیوزر نیز متفاوت شده است. MVM X22 ز لحاظ ایمنی، با بهره گیری از نسل دوم تکنولوژی چری، به خوبی با شاخص های جهانی این کلاس منطبق است. از نظر طراحی و تجربه رانندگی نیز چری تیگو 3X  قدم فراتر از خودرو های هم نسل خود گذاشته و به عنوان الگویی برای سایر هم رده هایش به شمار می رود.


قیمت خودرو mvm 315 صندوق دار